Adatkezelési szabályok!
Adatkezelési szabályok!

Egészséges-e a vegetáriánus táplálkozás?

A vega életmódról mindenkinek megvan a véleménye: van, aki szerint ez az egyetlen élhető út, míg mások szerint egészségtelen, és számos hiánybetegség kialakulásához vezethet. Mint általában a legtöbb esetben, valószínűleg itt is valahol félúton van az igazság. Arról se feledkezzünk meg, hogy a vegetarianizmuson belül is többféle irányzat létezik.

A vegetáriánus étrend előnyei

  • Akik vega életmódot fogyasztanak, azok általában nagyobb mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, így több vitaminnal és ásványi anyaggal látják el szervezetüket.
  • Húsmentes étrend esetén általában alacsonyabb az energiabevitel és a káros zsírok bevitele is, jótékony hatású zsírokból (például olajos magvakból) viszont nagyobb mennyiség jut a szervezetbe. Emiatt csökkenhet a különféle szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélye.
  • A sok gyümölcs, zöldség és teljes kiőrlésű gabona sok rostot tartalmaz, így jobb lehet az emésztés, és csökkenhet az emésztőszervi panaszok kialakulásának esélye.
  • Olyan betegségek is kisebb arányban fordulhatnak elő a vega étrenden élők körében, mint amilyen az epekő, a tüdőrák, az emlőrák, a cukorbetegség és a vesekő.
  • A fenti előnyök egy egészséges, jól összeállított vega étrendre vonatkoznak, ha valaki nem eszik húst, de négysajtos pizzán és édességen él, akkor természetesen a fenti előnyök nem érvényesek.

 

A vegetáriánus étrend hátrányai

  • A vega életmód veszélye lehet a túl alacsony fehérjebevitel, ami egy idő után kóros soványsághoz, fáradékonysághoz és vérszegénységhez is vezethet. A tejtermékek és a tojás fehérjearánya elég magas, és emellett sok vega hüvelyesek és szója fogyasztásával igyekszik helyettesíteni az állati fehérjéket. A szója esetében további veszély lehet, ha a növény génmódosított, illetve a túlzott mértékű szója fogyasztása megzavarhatja a hormonrendszert egyes nézetek szerint.
  • A húsmentes táplálkozás vashiányhoz vezethet, mivel a vas felszívódásához jó minőségű fehérjék szükségesek. Emellett a vegetáriánusokat veszélyeztetheti a B-12 vitamin hiánya, de kalcium és D-vitamin hiány is megjelenhet körükben.
  • Ma már a zöldségek és gyümölcsök vitamin és ásványi anyag tartalma csökkent, ezért vega életmód esetén is javasolt multivitamin készítményt szedni.


A vegetáriánus életmód típusai

  • A szemivegetáriánusok tojást és tejtermékeket, esetenként pedig csirkét és halat is fogyasztanak.
  • A lakto-ovo vegetáriánusok húst nem, tojást és tejterméket viszont fogyasztanak. A lakto vegetárinásusok tejterméket, az ovo-vegetáriánusok pedig tojást fogyasztanak az állati fehérjék közül.
  • Vegán étrend: nem fogyasztanak semmilyen állati fehérjét és általában mézet sem.
  • Nyers vegán étrend: csak növényi ételeket fogyasztanak, azt is hőkezelés nélkül.

Mentés

Kapcsolódó termékek

3 379 Ft‎ 3 975 Ft‎ -15%